Liity jäseneksi

Kivi » Kivi-info » Materiaalit » Tiedotteet » Suomalainen ja sveitsiläinen muotoilija innostuivat kivestä

Suomalainen ja sveitsiläinen muotoilija innostuivat kivestä

– Suomeen on suunnitteilla näyttely, jossa ihmiskunnan historia avautuu uudesta näkökulmasta

Kiven historia ja käytettävyys kiinnostavat. Nyt muotoilijakaksikko suunnittelee ensi vuodeksi Suomeen kiviaiheista näyttelyä, jossa kerrotaan suomalaisesta ja sveitsiläisestä kivestä. Suomessa on maailman vanhimpiin kuuluva maaperä, kun taas Sveitsissä kivi on hyvinkin nuorta. Näyttely kertoo kivien kautta mielenkiintoisen katsauksen koko ihmiskunnan historiaan.

Näyttelyä puuhaavat Sveitsissä asuva suomalainen teollinen muotoilija Ville Kokkonen ja sveitsiläinen muotoilija Moritz Schmid. Ensi vuoden aikana valmistuva näyttely vertailee kiven käyttöä eri aikoina ja kivilajeja Suomen ja Sveitsin välillä. Näyttelyn kuratoi Sveitsissä asuva italialainen arkkitehti Florencia Colombo. Suomalaista luonnonkiviteollisuutta edustava Kivi ry on mukana tukemassa näyttelyä.

Tulevassa näyttelyssä edetään kivikaudesta nykypäivään ja pohditaan myös kiven merkitystä tulevaisuudessa. Harva tulee ajatelleeksi, että juuri kivi materiaalina on vaikuttanut paljon siihen, millaiseksi maailma on muodostunut ja kuinka meistä ihmisistä on tullut juuri sellaisia kuin olemme.

Näyttelyssä tutustutaan kiven historian lisäksi myös tapoihin hyödyntää kiveä niin Suomessa kuin Sveitsissäkin. Näyttely koostuu muun muassa teksteistä, valokuvista, videoista ja erilaisista kivilajeista sekä kivestä valmistetuista esineistä.

Ville Kokkonen, Moritz Schmid ja arkkitehti Florencia Colombo ovat tutustuneet Suomessa muun muassa Kansallismuseon arkistoissa suomalaisen kiven historiaan. Tutkimustyötä he tekevät myös Sveitsissä, missä he ovat vierailleet muun muassa louhimoilla ja tutustuneet kiven käsittelyyn teollisissa prosesseissa.

Ville Kokkonen on toiminut esimerkiksi Aalto-yliopiston professorina ja Artekin suunnittelujohtajana. Kokkonen on löytänyt kiven materiaalina jo aikoja sitten. Kivi on noussut positiivisesti esiin muotoiluprojekteissa, kun hän on tarkastellut materiaaleja muun muassa prosessien ja kestävyyden, kuten päästöjen, näkökulmasta. Myös kiven historia kiehtoo häntä.

Näyttelyn kuraattori Florencia Colombo on tutustunut suomalaisuuteen ja suomalaisen suunnittelun kuuluisuuksiin arkkitehdin työssään. Syvemmälle suomalaisuuteen hän pääsi sukeltamaan muutettuaan asumaan ja työskentelemään Suomeen. Hän oli mukana toteuttamassa Kokkosen kanssa Kansallismuseossa esillä ollutta näyttelyä ”10 000 vuotta muotoilua ‒ ihminen-aine-metamorfoosi”.