Kivi » Kivi-info » Materiaalit » Tiedotteet » Mikä muistokivessä maksaa?

Mikä muistokivessä maksaa?

Hinta sisältää paljon muutakin kuin kiveä

Muistokiven valmistaminen on pitkälti käsityötä. Keskihinta on reilut 2 000 euroa, mutta tämä pitää sisällään kiven valmistuskulujen lisäksi asennus-, takuu- ja turvallisuuskustannukset sekä ammattitaitoisen neuvonnan, mitä moni ei tule ajatelleeksi.

Vain pieni osa, noin 3–10 %, louhitusta kivestä soveltuu hautakivituotantoon. Jäljelle jäävästä kivestä tehdään rakennus-, murske- tai sisustuskiviä tai kiviaineksia infrarakentamiseen. Kaikki irrotettu kivi pyritään hyödyntämään. Hautakiven pitää olla ehjä ja virheetön, mikä näkyy luonnollisesti hinnassa, mutta jokainen suomalainen, luonnonkivestä valmistettu muistokivi on ainutlaatuinen ja kestää ikuisesti.

Tehtaalla valmistusprosessiin kuuluu monia työstöjä, kuten sahausta, hiontaa, muotoilua ja tekstien sekä lyhtyaukkojen tekoa, jotka nostavat kiven hintaa. Ammattitaitoisen suunnittelun ja käsityön avulla toteutetaan asiakkaan toiveiden mukainen muistomerkki.

– Hautakiven valmistuksen eri vaiheissa käytetään koneita, mutta hyvin paljon teemme työstöjä edelleen käsityönä, Kaavin Kivi Oy:n toimitusjohtaja Marita Mielonen kertoo.

Muistomerkin pitää noudattaa ohjeistuksia

Jokaisella seurakunnalla on muistomerkkiohjeistukset, jotka määrittävät, millaisen kiven hautapaikalle voi asentaa. Yleisin ohjeistus koskee kiven leveyttä, mutta varsinkin vanhoilla hauta-osastoilla voi olla tiukkoja määräyksiä esimerkiksi pintakäsittelystä ja väristä. Myös eri hautausmuodot asettavat omat rajoituksensa. Osa seurakunnista vaatii myös muistomerkkisuunnitelman ennen merkin valmistusta.

– Kotimaiset hautakiviyrittäjät tuntevat ohjeistukset, joten heiltä on turvallista tilata hautamuistomerkki. Välillä itse muistomerkin hankkiville ja asentaville tulee täytenä yllätyksenä se, että muistomerkki pitää hyväksyttää ja sen tulee täyttää tietyt kriteerit, Lahden seurakuntien hautaustoimen päällikkö Mari Aartolahti toteaa.

Kauhavan Kiviveistämön yrittäjä Antti Mäki neuvoo huomioimaan erilaisten hautausmaiden ja -muotojen rajoitukset hautapaikkaa hankkiessa.

– Jo hautapaikan valinta vaikuttaa siihen, minkälaisia kiviä paikalle voi mahdollisesti laittaa. Suomalainen kiviyrittäjä tuntee paikalliset määräykset, minkä ansiosta voidaan välttää monet harmit, Mäki sanoo.

Kiviliikkeet kantavat vastuun

Seurakunta merkitsee hautapaikat ennen asennusta. Harva tietää, että esimerkiksi muistomerkin asentaminen arkkuhaudalle on sallittua vain sulan maan aikana, kunhan hauta on tiivistetty ja kunnostettu ennen sitä. Kunnostaminen onnistuu vasta keväällä ja siksi merkintöjäkään ei tehdä talviaikaan.

– Ilman merkintäämme hautakivi voi osua metrin levyisen hautapaikan laitaan, ja se vaikeuttaa viereisen paikan kaivamista, Aartolahti havainnollistaa.

Kiviliikkeiden asennuspalvelussa on huomioitu lisäksi monet turvallisuusseikat.

– Kivi tulee asentaa aina oikealla tavalla ja oikeanlaiselle pohjalle, jotta se pysyy turvallisesti paikallaan eikä kivi pääse kaatumaan, Mielonen selventää.

Myös työntekijöiden työturvallisuus on tärkeää. Antti Mäen mukaan hautakiveä asentamassa pitää olla riittävästi ihmisiä, jotta asentajille ei sattuisi vahinkoa.

– Kivet ovat painavia, ja vaativat oman osaamisen sekä tekniikan, että ne saa ehjänä paikalle.

Loimaan Kiven myyntijohtaja Risto Hiltunen kertoo, että kiviliike ottaa vastuun, jos kivi hajoaa tai kaatuu asennettaessa. Ulkomailta hankittavissa muistokivissä haasteena ovat monesti juuri puuttuvat takuukäytännöt.

–  Osa toimijoista tarjoaa kahden vuoden suoranapysymistakuun. Vastaamme siitä, että kivi pysyy suorassa. Se ei ole itsestään selvää, vaikka pohjakivi perustetaan hyvin. Jos kyseessä on arkkuhautaus, voidaan joutua tekemään paljon maanvaihtoja, ja tietyillä alueilla kivet tahtovatkin kallistua.

Hintavertailussa kannattaa huomioida entisöintikulut

Muistokivien hintahaitari on laaja, mutta keskihinnaksi muodostuu reilut 2 000 euroa. Mitä enemmän kiveen valitsee esimerkiksi koristeluja, sitä enemmän hinta nousee. Jos hintoja haluaa vertailla, pitää tarjouspyynnössä olla täsmälleen samat lähtökohdat, kuten kiven koko, pintakäsittelyt, kirjoitukset ja koristelut.

Vertailussa kannattaa myös pitää mielessä mahdolliset entisöintikustannukset.

– Pronssikirjaimien kertakustannukset ovat korkeammat, mutta niitä ei tarvitse entisöidä ajan kuluessa, kuten esimerkiksi kaiverrettua ja kullattua tekstiä. Kannattaa siis miettiä, valitseeko pintakäsittelyn tai tekstin, joka on helppohoitoisempi pitkällä tähtäimellä, muistuttaa Mielonen.

Mäki kertoo, että muistomerkin hankinnassa lähdetään asiakkaan kanssa aina siitä, kuinka monelle henkilölle kiveä ajatellaan ajan saatossa.

– Ammattitaitoinen yrittäjä huomioi ja ennakoi asiakkaan tarpeet, kuten haluaako asiakas myöhemmin samaan hautaan lisää muita perheenjäseniä. Tämä on vaikea aihe, mutta ammattilaisen tulee nostaa se kuitenkin esiin, sillä määritämme esimerkiksi kiven koon tämän pohjalta, Mäki toteaa.

KIVI ry (aiemmin Kiviteollisuusliitto ry) on vuonna 1938 perustettu Suomen ainoa luonnonkiviteollisuutta edustavien yritysten järjestö

Lisätietoja:

KIVI ry, Sini Laine, toiminnanjohtaja, p. +358 50 330 1630, s-posti: sini.laine@kivi.info